Sesja Rady Miejskiej - czerwiec 2016 r.
Kolejna w tym roku sesja odbyła się 23 czerwca, tradycyjnie w zabytkowej Sali Urzędu Miejskiego w Paczkowie. W sali posiedzeń, oprócz piętnastu członków rady, w posiedzeniu uczestniczył Burmistrz Gminy Paczków Artur Rolka oraz Skarbnik Gminy Paczków Dariusz Wąsiak, Sekretarz Iwona Cymara, a także sołtysi z podpaczkowskich wsi, dyrektorzy jednostek podległych oraz przedstawiciele Rady Seniora. Jak zawsze poszczególne głosowania nad uchwałami poprzedziły formalności związane z zatwierdzeniem protokołu z poprzedniej sesji, wyborem sekretarza i zatwierdzeniem porządku obrad. Następnie głos zabrał burmistrz Rolka, który przedstawił radnym oraz mieszkańcom sprawozdanie ze swojej działalności międzysesyjnej.
Tego dnia radni podjęli w sumie 7 uchwał. Pierwsza z nich dotyczyła zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Paczków za 2015 r. wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Paczków za 2015 r. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Kolejna uchwała przyjęta jednogłośnie dotyczyła udzielenia Burmistrzowi Gminy Paczków absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2015 r.
Następnie podjęto uchwałę w sprawie zmiany budżetu Gminy Paczków na 2016 r. Uchwałą dotyczyła przede wszystkim wprowadzenia do budżetu zadania majątkowego, pn. „Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej w miejscowości Ujeździec” realizowanego w ramach projektu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych- poddziałanie "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Do budżetu po stronie dochodów wprowadza się dotację w wysokości 596.706,00 zł na przedmiotowe zadanie. Po stronie wydatków wprowadza się środki na realizację zadania w kwocie 969.542,00 zł, udział środków z UE wynosi ponad 61%. Zwiększa się przychody o kredyt na pokrycie wkładu własnego 372.836,00 zł oraz pożyczkę na wyprzedzające finansowanie – 596.706,00 zł. Natomiast po stronie rozchodów budżetu wprowadza się spłatę pożyczki na wyprzedzające finansowanie – 596.706,00 zł. Ponadto w ramach wydatków bieżących zwiększa się plan o kwotę 46.900,00 zł na gwarancję zatrudnienia dla pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Radni poddali pod głosowanie również uchwałę w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Dokonano zmiany wykazu przedsięwzięć poprzez wprowadzenie zadania majątkowego pn.„Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wilamowa” realizowanego w ramach PROW na lata 2014-2020. Również tę uchwałę przyjęto przy 15 głosach za.
Poprzez głosowanie radni podjęli uchwałę w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy w następstwie nowych inwestycji na terenie gminy Paczków. Projekt uchwały stanowi zachętę inwestycyjną dla przedsiębiorców, którzy zdecydują się prowadzić działalność na terenie gminy Paczków. Ta innowacyjna uchwała została przygotowana w celu aktywizowania do podejmowania lub rozszerzania działalności gospodarczej przedsiębiorców, wspierania i tworzenia nowych miejsc pracy dla mieszkańców, pobudzania zewnętrznych i lokalnych inwestorów do dokonywania nowych inwestycji na terenie miasta i gminy Paczków.
W dalszej części została podjęta uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Gminy Paczków. 12 radnych głosowało „za”, natomiast 3 radnych wstrzymało się od głosu. Ustalenie wyższego wynagrodzenia dla burmistrza uzasadnia fakt, że zwiększył się zakres zadań i obowiązków, spowodowanych brakiem od 1 stycznia 2016 r. w Urzędzie Miejskim – Zastępcy Burmistrza. Ponadto w wyniku podjętych działań budżet 2015 r. zamknięty został oszczędnościami w kwocie 763.278,41 zł. w tym oszczędności na wydatkach bieżących w kwocie 600.364,13 zł. Ustalenie wynagrodzenia burmistrza należy do wyłącznej kompetencji rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych). Ustawa o pracownikach samorządowych oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określają składniki wynagrodzenia burmistrza oraz minimalną i maksymalną ich wysokość, w tym:
- wynagrodzenie zasadnicze - w gminach do15 tys. mieszkańców w wysokości od 4 200 zł. do 5 900 zł,
- dodatek funkcyjny w wysokości do 1 900 zł,
- dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,
- dodatek za wieloletnią pracę do 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
Zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw tj. (tj. Dz. U. z 2015, poz. 2030, z późn. zm.).
W ustawie budżetowej na rok 2016 z dnia 25 lutego 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 278) kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1.766,46 zł. Siedmiokrotność kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej na rok 2014 wynosi 12 365,22 zł. (1766,46 x 7 =12 365,22). W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest celowe i uzasadnione.
Ostatnia uchwała przyjęta jednogłośnie dotyczyła uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżaw nieruchomości gruntowych. Niniejsza uchwała dotyczy wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów z dotychczasowymi dzierżawcami działek wymienionych w załączniku do niniejszej uchwały. Przedmiotowe działki stanowiące własność Gminy Paczków były dzierżawione na czas oznaczony do trzech lat. Dotychczasowi dzierżawcy wystąpili z wnioskiem do Burmistrza Gminy Paczków o zawarcie kolejnej umowy dzierżawy. Dzierżawcy nie zalegają w opłatach. W trakcie dzierżawy nie zgłaszano żadnych uwag dotyczących w/w dzierżawców. Wyżej wymienione nieruchomości będą mogły zostać ponownie oddane w dzierżawę na okres 3 lat, dzięki czemu Gmina zyska dodatkowy dochód w postaci czynszu za dzierżawę oraz podatku od nieruchomości.
Ponadto Fundacja ”Plan B” przedstawiła raport struktury problemów społecznych i oczekiwań seniorów w Gminie Paczków. Do najczęściej wymienianych problemów seniorów należą transport publiczny, opieka medyczna, dostęp do usług społecznych, dostęp do wydarzeń kulturalnych, bezpieczeństwo osób starszych, dostęp do edukacji.