Zimowe utrzymanie dróg i chodników – obowiązki zarządców i właścicieli nieruchomości
Samorząd Gminy Paczków, informuje że zgodnie z Ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U z 2023 r. poz. 1469 z poźn. zm.) na właścicieli nieruchomości (przez właścicieli nieruchomości należy rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością) spoczywa obowiązek odśnieżania chodników przylegających do nieruchomości, stanowiących ich własność oraz usuwaniu sopli, nadmiaru śniegu z dachów, rynien, balkonów i innych elementów budowli – wszędzie tam, gdzie może to stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i samego budynku.
Opady śniegu oraz utrzymująca się niska temperatura powodują utrudnienia w poruszaniu się jak również stanowią zagrożenie wystąpienia wypadku. Osoba, która ma obowiązek odśnieżyć i usunąć lód z chodnika oraz terenu posesji, zobowiązana będzie w razie wypadku na tym terenie do wypłacenia odszkodowania, renty lub zadośćuczynienia osobie poszkodowanej.
W przypadku mieszkań komunalnych oraz lokali należących do zarządzanych przez ZUKiM wspólnot mieszkaniowych, o usuwanie śniegu należy zwracać się do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszkaniowych - tel. (77) 431 64 22.
W kontekście powyższego, w trosce o ogólne bezpieczeństwo oraz Państwa komfort, zwracamy się z prośbą o należyte utrzymanie stanu chodników i dachów w okresie zimowym oraz o bieżące usuwanie śniegu, lodu, sopli i innych zanieczyszczeń.
Jednocześnie prosimy o nieparkowanie samochodów na chodnikach w obrębie Rynku w Paczkowie w celu skutecznego odśnieżania płyty Rynku.